Woonoverlast wordt aangepakt door de ‘Asowet’

Op 22 december 2016 heeft de Tweede Kamer ingestemd met het wetsvoorstel ‘Wet aanpak woonoverlast’, in de volksmond ook wel de ‘Asowet’ genoemd. Op grond van deze wet krijgen burgemeesters de bevoegdheid om handhavend op te treden tegen personen die woonoverlast veroorzaken. Hierbij kunt u denken aan het herhaaldelijk spelen van muziek tot in de nachtelijke uren of het laten verslonzen van een portiek.

Met de Wet aanpak woonoverlast is beoogd om een verfijnder handhavingsinstrumentarium te introduceren. De Memorie van Toelichting vermeldt dat een waarschuwing, die thans kan worden uitgereikt aan een overlastgever, vaak niet de gewenste gevolgen heeft en dat andere instrumenten (zoals het sluiten van een woning door de burgemeester) weer te ver gaan om de overlast te stoppen (denk bijvoorbeeld aan de zaak ‘het monster van Leersum’).

Het nieuwe artikel 151d van de Gemeentewet biedt de gemeenteraad de mogelijkheid om bij verordening (naar verwachting zal dit plaatsvinden in de Algemene Plaatselijke Verordening) vast te leggen dat een gebruiker van een erf of woning zorgt dat geen ernstige hinder voor omwonenden veroorzaakt wordt. Mocht deze ernstige hinder toch plaatsvinden, dan heeft de burgemeester de bevoegdheid om handhavend op te treden.

De burgemeester kan, blijkens de redactie van het artikel 151d van de Gemeentewet, slechts van deze nieuwe bevoegdheid gebruik maken ingeval sprake is van herhaaldelijke overlast. Het nieuwe artikel kan ook gebruikt worden voor het tegengaan van overlast vanuit woningen die in het kader van Airbnb worden verhuurd. Ingeval de gasten zorgen voor overlast, biedt dit voorstel de mogelijkheid dat de verhuurder van de woning kan worden aangepakt.

Op welke wijze de burgemeester gebruik kan maken van zijn nieuwe handhavingsbevoegdheid kan worden neergelegd in beleidsregels. In de beleidsregels kan een stappenplan worden opgenomen, waarbij wordt aangegeven welk middel wordt ingezet om de overlast ongedaan te maken. Denk hierbij aan het opleggen van een specifieke gedragsaanwijzing in de vorm van een last onder dwangsom dan wel last onder bestuursdwang. In een dergelijke gedragsaanwijzing staat welke acties de overlastveroorzaker moet ondernemen of juist moet nalaten om te voorkomen dat de last wordt verbeurd. Aan de veroorzaker van overlast kan bijvoorbeeld een bezoekersverbod worden opgelegd. Een dergelijk verbod hoeft niet gericht te zijn tot de bewoner van de woning of het erf, maar kan eveneens aan een frequente bezoeker worden opgelegd. Gelet op de rechtszekerheid is het naar mijn mening wenselijk om aan de ruime begrippen ‘ernstig’ en ‘herhaaldelijk’ en het brede instrumentarium aan handhavingsinstrumenten, een nadere invulling van de bevoegdheid uit te werken in beleidsregels.

Door de instemming van de Tweede Kamer is het wetsvoorstel weer een stap verder in de procedure. Echter, het einde is nog niet in zicht. Op 17 januari 2017 is de procedure besproken in de Eerste Kamercommissie voor Binnenlandse Zaken en de Hoge Colleges van Staat / Algemene Zaken en Huis van de Koning. Op 24 januari 2017 wordt het voorstel als hamerstuk (een stuk dat zonder debat en stemming zal worden aanvaard) afgedaan. Wanneer de Asowet vervolgens in werking treedt moet nog blijken.

Catch Legal
Voor vragen over handhaving kunt u contact opnemen met een van onze juristen.

Interessant artikel?

Deel op facebook
Deel op Twitter
Deel op Linkdin
Deel via mail

Gerelateerde berichten

Catch Legal