De kracht van een deskundigenrapport
Aan de beslissing op een aanvraag of een verzoek leggen bestuursorganen met enige regelmaat een deskundigenrapport ten grondslag. De aanvrager of verzoeker kan in een bezwaar- of beroepsprocedure tegen dit
Aan de beslissing op een aanvraag of een verzoek leggen bestuursorganen met enige regelmaat een deskundigenrapport ten grondslag. De aanvrager of verzoeker kan in een bezwaar- of beroepsprocedure tegen dit
Het instellen van beroep voorkomt niet dat een bestemmingsplan niet in werking treedt. Dat betekent dat aanvragen om omgevingsvergunning aan dat nieuwe plan getoetst moet worden. Als het bestuursorgaan vervolgens
Straatmeubilair Dubbellaagse fietsenrekken zijn aan te merken als bouwwerk. Niet voor alle bouwwerken dient een omgevingsvergunning te worden aangevraagd voor het handelen in strijd met het bestemmingsplan, dan wel het
De mogelijkheden om een ingebrekestelling in te dienen in geval de overheid niet tijdig op een aanvraag beslist zijn bekend. Deze bevoegdheid bestaat ook bij een verzoek op grond van
Dat een bestuursorgaan binnen een termijn op een aanvraag moet beslissen en dat het uitblijven van een besluit kan leiden tot het door het bestuursorgaan verbeuren van een dwangsom, is
De beginselplicht tot handhaving, inhoudende de plicht voor het bestuursorgaan om over te gaan tot handhaving van een geconstateerde overtreding, hebben wij in een eerdere publicatie al besproken. De uitspraak
De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State gaat in haar uitspraak van 23 april 2014 in op het belanghebbende-begrip in het geval van andere entiteiten dan natuurlijke en rechtspersonen
In een eerdere publicatie schreven wij over de Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen. De uitspraak van 18 april 2014 van de rechtbank Rotterdam (ECLI:NL:RBROT:2013:9756) benadrukt het belang van
Het verzoek van appellant om handhavend op te treden tegen het houden van kippen en hanen op een perceel met een woonbestemming, is door het college van burgemeester en wethouders
De gemeenteraad van de gemeente Zundert heeft een beheersverordening vastgesteld, maar niet, zo blijkt uit deze uitspraak (ECLI:NL:RBZWB:2014:96), op de juiste wijze bekendgemaakt. Twee omgevingsvergunningen die op basis van deze
Op de website is al een artikel van mijn hand te vinden over het op 25 maart 2013 gewijzigde artikel 2.7, eerste lid, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (hierna:
In beginsel zijn zaken over overschrijding van de erfgrens (bouwen op de grond van een ander) niet de verantwoordelijkheid van de gemeente, maar van buren onderling. Als bij zo’n overschrijding
Op 25 april 2013 zijn diverse onderdelen van de Wabo gewijzigd. Eén van deze wijzigingen is de ‘wederopstanding’ van het vrijstellingsbesluit (zoals we dat kenden onder de WRO) dan wel
Stel, de Inspectie SZW komt tot de conclusie dat u vreemdelingen arbeid heeft laten verrichten zonder de verplichte tewerkstellingsvergunning. Dat is een overtreding van artikel 2 van de Wet arbeid
Aan vergunningen kunnen voorschriften worden verbonden. Maar alleen voorschriften met rechtsgevolg zijn bij het verlenen van de vergunning appellabel. Aan eiser is een exploitatie- en terrasvergunning verleend, waaronder voor een